Nauczanie Zintegrowane

 

Oczekiwane efekty pracy ucznia w pierwszym etapie kształcenia.
W oparcie o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 29, poz. 323 z póź. zm.) oraz Wewnątrzszkolny System Oceniania w Szkole Podstawowej Nr 12 w Dąbrowie Górniczej, po analizie realizowanych programów nauczania określa się podstawowy zakres wiedzy i umiejętności, których opanowanie zapewnia pozytywne podsumowanie osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym.


Klasa I Klasa II Klasa III

EDUKACJA POLONISTYCZNA

  • Słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela.
  • Słucha oraz tekstu czytanego.
  • potrafi poprawnie,wypowiadać się na temat przeżyć i własnych doświadczeń, opowiada treść wysłuchanych i przeczytanych utworów
  • Czyta teksty poprawnie i wyraziście
  • Czyta z podziałem na role
  • Umie czytać cicho ze zrozumieniem
  • Czytelnie, estetycznie i bezbłędnie przepisuje wyrazy i zdania
  • Dba o poprawność ortograficzną
  • Potrafi adresować listy i karty pocztowe
  • Poprawnie stosuje wielką literę: na początku zdań, w pisowni imion i nazwisk, w pisowni poznanych nazw geograficznych
  • Umie napisać wyrazy z ó, rz, h
  • Pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania.
  • Rozpoznaje czasowniki i rzeczowniki oraz rodzaje zdań.
  • Czyta płynnie ze zrozumieniem krótkie teksty.
  • Wypowiada się ustnie na określony temat.
  • Poprawnie i samodzielnie układa i zapisuje kilka prostych zdań.
  • Rozpoznaje rodzaje zdań.
  • Zna części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik.
  • Pisze z pamięci i ze słuchu zdania zgodnie z poznanymi zasadami ortograficznymi.
  • Indywidualnie składa sprawozdania z wykonanej pracy.
  • Układa i pisze opowiadania na podstawie wydarzeń z życia, historyjek obrazkowych, itp.
  • Bierze udział w dyskusji, argumentuje własne zdanie.
  • Ustala kolejność zdarzeń w utworze.
  • Rozpoznaje opowiadanie, opis, dialog.
  • Opisuje przedmioty.
  • Pisze wyrazy zgodnie z zasadami ortografii.
  • Stopniuje przymiotniki, określa czas, liczbę i rodzaj czasownika.
  • Rozpoznaje przysłówki i liczebniki.
  • Przekształca zdania na równoważniki zdań.

EDUKACJA ŚRODOWISKOWA

  • Zna i posługuje się terminami: klasa, przybory szkolne, dyrektor, sekretarka, pracownicy szkoły itd.
  • Wie, jak zachowywać się w szkole i jakie są obowiązki ucznia
  • Rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki.
  • Zna typowe zawody ludności w miejscu zamieszkania
  • Zna numer telefonu do straży pożarnej
  • Zna nazwy urządzeń technicznych używanych w gospodarstwie domowym
  • Umie pielęgnować rośliny ozdobne
  • Potrafi wymienić części ciała psa i kota.
  • Rozpoznaje drzewa i krzewy, rośliny zielone rosnące w parku, wokół szkoły
  • Potrafi wymienić nazwy niektórych zwierząt żyjących w ogrodzie i w parku.
  • Rozumie konieczność ochrony przyrody
  • Wyróżnia zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku.
  • Zna pojęcia: miejscowość, wieś, miasto, dzielnica, adres zamieszkania, niektóre znaki drogowe.
  • Przestrzega zasad poruszania się po drogach i przechodzenia przez jezdnię
  • Ma poczucie przynależności do grupy rodzinnej i koleżeńskiej, sąsiedzkiej i etnicznej.
  • Zachowuje się bezpiecznie w ruchu drogowym i środkach lokomocji.
  • Prowadzi proste obserwacje przyrodnicze.
  • Zna życie takich środowisk, jak: las, ogród, park, łąka.
  • Dostrzega zależności w świecie zwierząt i roślin w różnych porach roku
  • Zna pełną nazwę swego kraju, symbole narodowe , własną miejscowość i swój adres zamieszkania
  • Przestrzega zasad higieny osobistej
  • Rozpoznaje rośliny okopowe, zbożowe i oleiste.
  • Zna stany skupienia wody, krążenie wody w przyrodzie.
  • Rozróżnia warstwy lasu i zależności pokarmowe.
  • Umie czytać mapę i wyznaczać kierunki. wyznaczać kierunki
  • Zna krainy geograficzne Polski, parki narodowe.
  • Rozróżnia rodzaje środków transportu.

EDUKACJA MATEMATYCZNA

  • Potrafi klasyfikować przedmioty według podanego warunku.
  • Rozumie liczbę w jej podstawowych aspektach i zna jej zapis cyfrowy do 25.
  • Umie rozłożyć liczby na składniki, policzyć dziesiątkami do 100.
  • Umie dodawać i odejmować liczby w zakresie 25.
  • Rozumie mnożenie i dzielenie liczb oraz związek między tymi działaniami
  • Umie porównywać liczby.
  • Układa i rozwiązuje proste zadania tekstowe.
  • Rozpoznaje poznane figury geometryczne
  • Umie zmierzyć przedmioty linijką, wykonywać proste obliczeni związane z mierzeniem.
  • Zna jednostki masy i długości
  • Zna nazwy tygodnia
  • Umie odczytać pełne godziny na zegarze
  • Dodaje i odejmuje w zakresie 100 bez przekroczenia progu

( w zakresie 20 – z
przekroczeniem progu dziesiątkowego).

  • Umie obliczać iloczyny i ilorazy w zakresie 20.
  • Rozwiązuje i układa proste zadania tekstowe.
  • Potrafi przeczytać i zapisać cyframi oraz słownie liczby w zakresie100.
  • Zna liczby w systemie rzymskim.
  • Stosuje własności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.
  • Zna kolejność wykonywania działań.
  • Stosuje własności liczb 0 i 1 w mnożeniu i dzieleniu.
  • Rozróżnia terminy związane z porównywaniem różnicowym i ilorazowym.
  • Zna liczby w zakresie 1000.
  • Umie pisemnie dodawać i odejmować liczby w zakresie 1000.
  • Potrafi rozwiązywać i układać zadania proste i złożone różnymi metodami.
  • Umie przekształcać treść zadań.
  • Umie obliczyć obwód trójkąta i prostokąta.
  • Zna jednostki czasu, długości, masy, pieniędzy i ich skróty.

EDUKACJA MUZYCZNA

  • Poprawnie śpiewa piosenki jednogłosowe.
  • Umie zastosować naturalny akompaniament,
  • gra na instrumentach sztabkowych wzory melodyczne i kilkutaktowe melodie w zakresie pięciu dźwięków.
  • Rozpoznaje budowę utworu: AB, ABA
  • Rozróżnia głosy ludzkie: sopran, bas.
  • Rozróżnia brzmienie instrumentów: fortepianu, skrzypiec, fletu podłużnego.
  • Umie zatańczyć polkę.

  • Śpiewa piosenki jednogłosowe indywidualnie i w zespole.
  • Umie zagrać na instrumentach perkusyjnych prosty akompaniament.
  • Rozróżnia głosy ludzkie: sopran, alt, tenor, bas.
  • Rozpoznaje brzmienie instrumentów (flet, gitara, trąbka).
  • Zna podstawowe kroki i figury taneczne kujawiaka, krakowiaka.
  • Umie zagrać krótkie melodie w zakresie sześciu dźwięków.
  • Umie zilustrować ruchem treść piosenki.
  • Umie zaśpiewać piosenkę jednogłosową ze słuchu z akompaniamentem i bez.
  • Umie zaśpiewać prosty kanon dwugłosowy.
  • Umie zagrać proste melodie na dzwonkach i flecie prostym.
  • Rozpoznaje rytm w podanym metrum.
  • Zna znaki muzyczne przewidziane programem nauczania.
  • Zna cztery rodzaje głosów ludzkich.
  • Umie zatańczyć wybrane tańce.
  • Rytmizuje teksty z  zastosowaniem różnych środków muzycznych.

EDUKACJA PLASTYCZNA

  • Potrafi wyrazić w różnorodnych formach plastycznych swoje przeżycia, obserwacje, doświadczenia, treści utworów literackich.
  • Potrafi określić cechy przedmiotu.
  • Potrafi posłużyć się różnymi środkami wypowiedzi plastycznej.
  • Umie przedstawić układ kompozycyjny z zachowaniem rytmu i symetrii.
  • Zna kolory podstawowe i pochodne, barwy ciepłe i zimne.
  • Rozumie podstawowe pojęcia z zakresu sztuk plastycznych.
  • Umie modelować w glinie i plastelinie.

EDUKACJA TECHNICZNA

  • Umie przygotować stanowisko pracy.
  • Zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami.
  • Potrafi przestrzegać higieny pracy.
  • Umie zaplanować etapy pracy i dobrać materiały i narzędzia niezbędne do wykonania pracy.
  • Potrafi przeczytać proste rysunki techniczne.
  • Umie określić podstawowe właściwości wykorzystywanych materiałów.
  • Zna budowę i zasadę działania wykorzystywanych narzędzi.
  • Zna różne sposoby łączenia materiałów.
  • Zna urządzenia techniczne powszechnego użytku.
  • Wie jak należy chronić najbliższe środowisko.

EDUKACJA

MOTORYCZNO-ZDROWOTNA

  • Starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia.
  • Potrafić stopniować wysiłek.
  • Zna i stosuje przepisy poznanych gier i zabaw.
  • Umie rywalizować i współdziałać podczas ćwiczeń.
  • Wykonuje ćwiczenia przy muzyce.
  • Potrafi wykonywać ćwiczenia korygujące postawę ciała.
  • Zna zasady higieny (osobistej, pracy i wypoczynku).
  • Zna zasady hartowania organizmu.
  • Zna zasady ruchu drogowego obowiązujące pieszych i rowerzystów.