|
Klasa I |
Klasa II |
Klasa III |
EDUKACJA POLONISTYCZNA
|
- Słucha poleceń, wypowiedzi nauczyciela.
- Słucha oraz tekstu czytanego.
- potrafi poprawnie,wypowiadać się na temat przeżyć i własnych doświadczeń, opowiada treść wysłuchanych i przeczytanych utworów
- Czyta teksty poprawnie i wyraziście
- Czyta z podziałem na role
- Umie czytać cicho ze zrozumieniem
- Czytelnie, estetycznie i bezbłędnie przepisuje wyrazy i zdania
- Dba o poprawność ortograficzną
- Potrafi adresować listy i karty pocztowe
- Poprawnie stosuje wielką literę: na początku zdań, w pisowni imion i nazwisk, w pisowni poznanych nazw geograficznych
- Umie napisać wyrazy z ó, rz, h
- Pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy i zdania.
- Rozpoznaje czasowniki i rzeczowniki oraz rodzaje zdań.
|
- Czyta płynnie ze zrozumieniem krótkie teksty.
- Wypowiada się ustnie na określony temat.
- Poprawnie i samodzielnie układa i zapisuje kilka prostych zdań.
- Rozpoznaje rodzaje zdań.
- Zna części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik.
- Pisze z pamięci i ze słuchu zdania zgodnie z poznanymi zasadami ortograficznymi.
|
- Indywidualnie składa sprawozdania z wykonanej pracy.
- Układa i pisze opowiadania na podstawie wydarzeń z życia, historyjek obrazkowych, itp.
- Bierze udział w dyskusji, argumentuje własne zdanie.
- Ustala kolejność zdarzeń w utworze.
- Rozpoznaje opowiadanie, opis, dialog.
- Opisuje przedmioty.
- Pisze wyrazy zgodnie z zasadami ortografii.
- Stopniuje przymiotniki, określa czas, liczbę i rodzaj czasownika.
- Rozpoznaje przysłówki i liczebniki.
- Przekształca zdania na równoważniki zdań.
|
EDUKACJA ŚRODOWISKOWA
|
- Zna i posługuje się terminami: klasa, przybory szkolne, dyrektor, sekretarka, pracownicy szkoły itd.
- Wie, jak zachowywać się w szkole i jakie są obowiązki ucznia
- Rozumie pojęcia: rodzina, rodzice, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki.
- Zna typowe zawody ludności w miejscu zamieszkania
- Zna numer telefonu do straży pożarnej
- Zna nazwy urządzeń technicznych używanych w gospodarstwie domowym
- Umie pielęgnować rośliny ozdobne
- Potrafi wymienić części ciała psa i kota.
- Rozpoznaje drzewa i krzewy, rośliny zielone rosnące w parku, wokół szkoły
- Potrafi wymienić nazwy niektórych zwierząt żyjących w ogrodzie i w parku.
- Rozumie konieczność ochrony przyrody
- Wyróżnia zmiany zachodzące w przyrodzie w różnych porach roku.
- Zna pojęcia: miejscowość, wieś, miasto, dzielnica, adres zamieszkania, niektóre znaki drogowe.
- Przestrzega zasad poruszania się po drogach i przechodzenia przez jezdnię
|
- Ma poczucie przynależności do grupy rodzinnej i koleżeńskiej, sąsiedzkiej i etnicznej.
- Zachowuje się bezpiecznie w ruchu drogowym i środkach lokomocji.
- Prowadzi proste obserwacje przyrodnicze.
- Zna życie takich środowisk, jak: las, ogród, park, łąka.
- Dostrzega zależności w świecie zwierząt i roślin w różnych porach roku
- Zna pełną nazwę swego kraju, symbole narodowe , własną miejscowość i swój adres zamieszkania
- Przestrzega zasad higieny osobistej
|
- Rozpoznaje rośliny okopowe, zbożowe i oleiste.
- Zna stany skupienia wody, krążenie wody w przyrodzie.
- Rozróżnia warstwy lasu i zależności pokarmowe.
- Umie czytać mapę i wyznaczać kierunki. wyznaczać kierunki
- Zna krainy geograficzne Polski, parki narodowe.
- Rozróżnia rodzaje środków transportu.
|
EDUKACJA MATEMATYCZNA
|
- Potrafi klasyfikować przedmioty według podanego warunku.
- Rozumie liczbę w jej podstawowych aspektach i zna jej zapis cyfrowy do 25.
- Umie rozłożyć liczby na składniki, policzyć dziesiątkami do 100.
- Umie dodawać i odejmować liczby w zakresie 25.
- Rozumie mnożenie i dzielenie liczb oraz związek między tymi działaniami
- Umie porównywać liczby.
- Układa i rozwiązuje proste zadania tekstowe.
- Rozpoznaje poznane figury geometryczne
- Umie zmierzyć przedmioty linijką, wykonywać proste obliczeni związane z mierzeniem.
- Zna jednostki masy i długości
- Zna nazwy tygodnia
- Umie odczytać pełne godziny na zegarze
|
- Dodaje i odejmuje w zakresie 100 bez przekroczenia progu
( w zakresie 20 – z
przekroczeniem progu dziesiątkowego).
- Umie obliczać iloczyny i ilorazy w zakresie 20.
- Rozwiązuje i układa proste zadania tekstowe.
|
- Potrafi przeczytać i zapisać cyframi oraz słownie liczby w zakresie100.
- Zna liczby w systemie rzymskim.
- Stosuje własności dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.
- Zna kolejność wykonywania działań.
- Stosuje własności liczb 0 i 1 w mnożeniu i dzieleniu.
- Rozróżnia terminy związane z porównywaniem różnicowym i ilorazowym.
- Zna liczby w zakresie 1000.
- Umie pisemnie dodawać i odejmować liczby w zakresie 1000.
- Potrafi rozwiązywać i układać zadania proste i złożone różnymi metodami.
- Umie przekształcać treść zadań.
- Umie obliczyć obwód trójkąta i prostokąta.
- Zna jednostki czasu, długości, masy, pieniędzy i ich skróty.
|
EDUKACJA MUZYCZNA
|
- Poprawnie śpiewa piosenki jednogłosowe.
- Umie zastosować naturalny akompaniament,
- gra na instrumentach sztabkowych wzory melodyczne i kilkutaktowe melodie w zakresie pięciu dźwięków.
- Rozpoznaje budowę utworu: AB, ABA
- Rozróżnia głosy ludzkie: sopran, bas.
- Rozróżnia brzmienie instrumentów: fortepianu, skrzypiec, fletu podłużnego.
- Umie zatańczyć polkę.
|
- Śpiewa piosenki jednogłosowe indywidualnie i w zespole.
- Umie zagrać na instrumentach perkusyjnych prosty akompaniament.
- Rozróżnia głosy ludzkie: sopran, alt, tenor, bas.
- Rozpoznaje brzmienie instrumentów (flet, gitara, trąbka).
- Zna podstawowe kroki i figury taneczne kujawiaka, krakowiaka.
- Umie zagrać krótkie melodie w zakresie sześciu dźwięków.
- Umie zilustrować ruchem treść piosenki.
|
- Umie zaśpiewać piosenkę jednogłosową ze słuchu z akompaniamentem i bez.
- Umie zaśpiewać prosty kanon dwugłosowy.
- Umie zagrać proste melodie na dzwonkach i flecie prostym.
- Rozpoznaje rytm w podanym metrum.
- Zna znaki muzyczne przewidziane programem nauczania.
- Zna cztery rodzaje głosów ludzkich.
- Umie zatańczyć wybrane tańce.
- Rytmizuje teksty z zastosowaniem różnych środków muzycznych.
|
EDUKACJA PLASTYCZNA
|
- Potrafi wyrazić w różnorodnych formach plastycznych swoje przeżycia, obserwacje, doświadczenia, treści utworów literackich.
- Potrafi określić cechy przedmiotu.
- Potrafi posłużyć się różnymi środkami wypowiedzi plastycznej.
- Umie przedstawić układ kompozycyjny z zachowaniem rytmu i symetrii.
- Zna kolory podstawowe i pochodne, barwy ciepłe i zimne.
- Rozumie podstawowe pojęcia z zakresu sztuk plastycznych.
- Umie modelować w glinie i plastelinie.
|
EDUKACJA TECHNICZNA
|
- Umie przygotować stanowisko pracy.
- Zna zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami.
- Potrafi przestrzegać higieny pracy.
- Umie zaplanować etapy pracy i dobrać materiały i narzędzia niezbędne do wykonania pracy.
- Potrafi przeczytać proste rysunki techniczne.
- Umie określić podstawowe właściwości wykorzystywanych materiałów.
- Zna budowę i zasadę działania wykorzystywanych narzędzi.
- Zna różne sposoby łączenia materiałów.
- Zna urządzenia techniczne powszechnego użytku.
- Wie jak należy chronić najbliższe środowisko.
|
EDUKACJA
MOTORYCZNO-ZDROWOTNA
|
- Starannie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia.
- Potrafić stopniować wysiłek.
- Zna i stosuje przepisy poznanych gier i zabaw.
- Umie rywalizować i współdziałać podczas ćwiczeń.
- Wykonuje ćwiczenia przy muzyce.
- Potrafi wykonywać ćwiczenia korygujące postawę ciała.
- Zna zasady higieny (osobistej, pracy i wypoczynku).
- Zna zasady hartowania organizmu.
- Zna zasady ruchu drogowego obowiązujące pieszych i rowerzystów.
|