BAJKOTERAPIA, BIBLIOTERAPIA-cz.1

 

BAJKOTERAPIA 1-4

Bajka o lwie Lampopo opowiada o konsekwencjach lenistwa i ospałości, o nie spełnianiu swoich obowiązków i o wielkim szczęściu, jeżeli ma się mamę, tatę lub kogoś innego, kto zrobi wszystko za niego. Lenistwo może oddziaływać też na to, w jaki sposób odnosimy się do innych ludzi. Pod koniec historyjki, uczymy się, że wspólne działanie dla dobra ogółu przynosi doskonałe rezultaty dla wszystkich. Po przeczytaniu opowiadania, można porozmawiać z dzieckiem na temat zasad życia w stadzie, jakie są zadania członków lwiego stada.

  • Gdzie żyją lwy i inne zwierzęta wymienione w bajce?
  • Czy żony Lampopo dobrze zrobiły dając mu nauczkę?
  • Czego nauczył się Lampopo, gdy został sam ze sobą?

Również można porozmawiać  z dzieckiem, jakie ono wykonuje prace, by pomóc w domu. Czy lubi włączać się do prac domowych, czy raczej czeka na innych jak Lampopo?

Po rozmowie zachęcam do wykonania kukiełek – postaci występujących w historyjce (szablony dostępne na: e-kolorowanki.eu, kolorowanki.ugu.pl miastodzieci.pl/kolorowanki/lew-2, supercoloring.com; następnie pokolorować, wyciąć, na odwrocie przykleić potyczek do szaszłyków) i zabawić się w teatrzyk, zwracając uwagę na zachowania i wartości przekazywane w bajce o lwie Lampopo.

Bajka o lwie Lampopo

 

BIBLIOTERAPIA 5-8

Opowiadanie  „Słodkie uzależnienie”  porusza zagadnienia lenistwa, braku samodyscypliny, podejmowania wyborów,  konsekwencje niezdrowego żywienia, „zajadanie” stresu. Po przeczytaniu tekstu należy zastanowić się i spróbować odpowiedzieć na pytania. Jakie były przyczyny zachowań głównej bohaterki? Czy łatwo jest przejść na niezdrowy tryb życia? Jakie były skutki zmiany przyzwyczajeń żywieniowych? Czy czasem znajdujemy się w takiej sytuacji? Czy jedzenie jest sposobem na stres? Następnie proponuję zadania: imię-początkowe litery własnego imienia mogą być wykorzystane do odkrycia siebie lub pracy nad sobą np. BEATA – Będę Energiczna A Także Asertywna; autoreklama– treścią reklamy mają być wszystkie pozytywne, ważne informacje dotyczące własnej osoby np. W wolnym czasie najbardziej lubię…Najlepiej potrafię…Moje najlepsze cechy to…Moim największym celem jest…Marzę o…; jestem dobry w – należy wypisać wszystkie pozytywne uwagi, jakie w ciągu ostatnich 10 dni usłyszałeś od rodziców, od kolegów i innych osób.

Słodkie uzależnienie